Internet | Netwerk | Consultancy

4 moderne risico’s die het MKB het hoofd moet bieden

4 moderne risico’s die het MKB het hoofd moet bieden:

1. Mobiel werken

Werknemers gebruiken steeds vaker eigen mobiele apparaten zoals een tablet of smartphone om toegang te krijgen tot bedrijfsapplicaties en bedrijfsdata. Niet alleen omdat ze af en toe, regelmatig, of zelfs voornamelijk buiten de deur werken, maar ook doordat werknemers op kantoor mobiel willen blijven. Mobiele toegang is hiermee onmisbaar geworden voor de bedrijfsvoering.
Het groeiend aantal medewerkers met mobiele toegang tot het bedrijfsnetwerk, betekent alleen wel dat het risico op beveiligingsproblemen en het bewust of onbewust lekken van data groter is geworden. Bijvoorbeeld doordat een mobiel apparaat gestolen wordt of verloren raakt, of is geïnfecteerd met malware of een virus. Omdat het apparaat veelal eigendom is van de medewerker en door hemzelf wordt ingericht en beheerd, kan ook kwaadaardige code uit gewone consumenten-apps aanzienlijke schade aanrichten in de zakelijke omgeving, tenzij er speciale maatregelen zijn getroffen.

2. 7×24 open

Niet alleen medewerkers werken graag mobiel. Ook klanten doen steeds meer zaken via een enorme verscheidenheid aan mobiele apparaten. Op een tijdstip dat het hen uitkomt. Dus ook buiten kantoortijden. Voor elk bedrijf is mobiel zakendoen en mobiele marketing daarmee cruciaal geworden voor een florerende bedrijfsvoering.
Ook tijdens mobiele transacties is het zaak dat de persoonlijke gegevens en betaalgegevens van klanten die hierbij uitgewisseld worden te allen tijde beschermd zijn. Een besmet gebruikers-apparaat of een onveilige verbinding vormt ook nu weer een risico op datalekken. Daarnaast kan een medewerker een mobiel betaalapparaat verliezen waarop klantgegevens en betaalgegevens staan.

3. Afhankelijkheid van data

Bedrijven beschikken over een snel groeiende databerg die essentieel is voor de bedrijfsvoering. Allerlei soorten klantdata en bedrijfsdata zit verspreid opgeslagen in verschillende systemen. Zoals het CRM- en het ERP-systeem. Tegenwoordig wordt deze data steeds vaker gecombineerd en slim ingezet via business analitics. Dat kan met eigen software of een cloud-dienst. Zodoende kunnen bedrijfsprocessen geoptimaliseerd worden en producten of diensten nog beter op klantwensen worden afgestemd, om zo de concurrentie een paar stappen voor te blijven.
Maar om op de snelle veranderingen in de markt te reageren en consequent de juiste beslissingen te nemen, moet deze schat aan informatie wel op elk moment geraadpleegd kunnen worden. Ook via de mobiele apparaten waarmee medewerkers nu eenmaal bij voorkeur werken. De data moet en op een veilige manier beschikbaar worden gemaakt en daarnaast moet het gegarandeerd betrouwbaar zijn. Want alleen zo kunnen er gefundeerde managementbeslissingen genomen worden en kun je voorkomen dat klanten uitwijken naar de website van de concurrent.

4. Datalekken

De beschikbaarheid van de IT-omgeving is essentieel voor een soepele bedrijfsvoering en er zijn talloze bedreigingen waar je als bedrijf rekening mee moet houden. Zoals een aanval door kwaadwillenden, een gerichte DDOS-aanval, diefstal van intellectueel eigendom, of zelfs sabotage van binnenuit. Ook het verlies van data door een hardware-defect is een reële bedreiging waar je maar beter goed op voorbereid kunt zijn.
Het herstellen van de schade die een aanval of hardware defect aanricht kost allereerst veel geld, tijd en inspanning. Daarnaast moet verloren geraakte data op een of andere manier hersteld of teruggezet worden. Maar wat nog vele malen ernstiger is, is de reputatieschade die je als bedrijf kunt oplopen wanneer er vertrouwelijke informatie is uitgelekt, of een storing niet snel genoeg wordt opgelost en de website onbereikbaar blijft. Dan lopen klanten naar de concurrent en zie ze dan nog maar terug te krijgen.

Weerbaarheid

Voor een succesvolle digitale transformatie, is het voor bedrijven van elke grootte essentieel om zo weerbaar mogelijk te worden. Want voorkomen en genezen… je kent het wel. Investeer bijvoorbeeld in goede beveiligingsoplossingen voor vaste en mobiele apparatuur en voor zowel het lokale als het mobiele netwerkverkeer. Verder is op het gebied van dataopslag veel winst te behalen. Denk aan het toekennen van de juiste rechten en aan encryptie voor zowel opslag als bij verzenden. Via replicatie kan data realtime op meerdere plekken opgeslagen worden, zodat bij uitval van een hardwarecomponent of zelfs een volledige locatie de bedrijfsvoering niet stilligt. Dit kan met lokale voorzieningen maar ook via een cloud-dienst.

Zorg daarnaast dat je als bedrijf zo goed mogelijk bent voorbereid op calamiteiten. Of het nu een “relatief eenvoudig” probleem als de uitval van hardware is, een complexe aanval door kwaadwillenden, of een ernstig datalek. Zorg dat de contingency plannen kant-en-klaar op de plank liggen. Door nu er nog niets aan de hand is serieus stil te staan bij alle mogelijke rampscenario’s en er alvast werkbare oplossingen voor te bedenken, reduceer je de risico’s die je als bedrijf loopt tot een minimum.